آستان مقدس امامزاده عبدالله موسی الکاظم(ع)

مجموعه تاریخی زیارتی گردشگری باغ مزار کهن شهر کدکن

آستان مقدس امامزاده عبدالله موسی الکاظم(ع)

مجموعه تاریخی زیارتی گردشگری باغ مزار کهن شهر کدکن

آستان مقدس امامزاده عبدالله موسی الکاظم(ع)

www.emamzadeabdolah-kadkan.blog.ir
مرکز فرهنگی قرآنی آستان مقدس
امامزاده عبدالله موسی الکاظم علیه السلام

خوشــا احـــوال گنجشــک و قنــــاری

خوشــا «کدکن» خوشـا از «حیدر» او

مــزارش همچـو گل افشـــــان خوشبو

خوشــا از آب و صــــــحرا و هــــپوایش

خوشــا از باغ‌هــــا و کوهــــــــسارش

خوشــا «کدکن» زیــــن «باغ مزارش»

خوشــا زین ملت صاحـــــب کــــمالش

که «کدکن» شهر علم است و محبت

خــداوند! نـــــــگه دار از بـــــلایــــــش

خدایا! شــــــهر «کدکن» زنـــــده بادا

کـــــه «کدکن» تا ابـــد پــــاینــده بادا

 

منطقه کدکن با مساحت 878 کیلومتر مربع و با جمعیت حدود 14000 نفر در شمال غربی شهرستان تربت حیدریه و در حوزه جنوب شرقی دشت نیشابور، و در عرض جغرافیایی 35 درجه و 19 دقیقه تا 35 درجه و 38 دقیقه و در طول جعرافیائی 57 درجه و 58 دقیقه تا 59 درجه واقع گردیده است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا 1900 متر می‌باشد. کدکن، دارای پیشینه‌ تاریخی و فرهنگی کهن است و بر اساس یافته‌ها و شواهد موجود، قدمت آن به دوره پیش از اسلام و دوره اسلامی می‌رسد.

کدکن، که یکی از مناطق پیوسته به دشت نیشابور است پیوندهای تاریخی و فرهنگی عمیقی با ابرشهر کهن دارد و در مرکز یکی از ربع‌های نیشابور کهن واقع شده و در دوره قاجاریه در قلمرو شهرستان تربت حیدریه قرار گرفته است. دیار کدکن، زادگاه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری می‌باشد و آرامگاه پدر عطار نیشابوری در شهر کدکن به نام «مقبره پیر زروند» شناخته می‌شود. شهر کدکن در 65 کیلومتری جنوب شرقی نیشابور قرار گرفته است.

یکی از آثار تاریخی و گردشگری کدکن، بوستان زیارتی و سیاحتی باغ‌ مزار است که آستان مقدس امامزاده عبدالله موسی الکاظم (ع) و مسجد و مقبره شیخ حیدر کدکنی در آن قرار گرفته است. مسجد به صورت شبستانی مکعب‌مستطیل در ابعاد ۷*۱۴ متر است که در مرکز آن دو طاق بزرگ با نمای منحصر به فرد، تشکیل دو گنبد چهارترک را داده است در انتهای هر یک از طاق‌های مذکور، اتاق‌های گهواره‌ای آجرکاری دیگری به مثابه ستونی برای استحکام گنبدها ساخته شده است. برخی از محققان و باستان‌شناسان مسجد را آثار معماری قبل از دوره ایلخانی می‌دانند.

اهالی منطقه، این مجموعه را به عنوان بقعه شیخ حیدر، مزار عبدالله ابن موسی کاظم(ع)، خواجه نظام‌المک و نظام‌الدین می‌شناسند. این مکان زیبا و تاریخی که دربین مردم فرهنگ‌پرور کدکن به باغ مزار مشهور است، دارای مناظری زیبا است و جوی آبی که در میان آن در جریان است چشم هر بیننده‌ای را به تامل و نگریستن فرا می‌خواند. این مجموعه در وسط شهر کدکن واقع شده است. دسترسی به کدکن از طریق نیشابور، از میدان پروفسور صادقی –واقع در بخش پیشین مجموعه علمی فرهنگی افلاک‌نمای خیام که در شرق مجموعه گردشگری آرامگاه‌های خیام و عطار واقع شده- و با ادامه مسیر از میدان به سمت شرق و در ابتدای بولوار منتهی به آرامگاه فضل‌بن شاذان نیشابوری، میسر است.

در زیر، تصاویری از مجموعه تاریخی زیارتی گردشگری «باغ مزار» کدکن آمده است

 



باغ مزار کدکن

 

 

باغ مزار کدکن

 

باغ مزار کدکن

 

 

باغ مزار کدکن

 

باغ مزار کدکن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی